divendres, 7 de gener del 2022

Poblats del Delta de Saloum

Ahir vam arribar ja de nit al Campament solidari de Faoyé, també de la ONG Campamentos solidarios, i no vam poder gaudir del seu meravellós entorn. Ens trobem al Delta del Siné Saloum, un delta format per la confluència dels dos rius a la seva desembocadura. En aquesta zona es forma una xarxa de canals d’aigua salobre on hi ha moltes illes, manglars i amb una important riquesa d’espècies d’aus que hi nien o hi passen l’hivern.

Al matí fem una excursió per conèixer el poblat de Sakhor. Ens recullen a l’allotjament amb dues barques i creuem un canal d’aigua salada on ens expliquen que abans hi havia molts manglars però que els van anar tallant per l’explotació de les ostres.

A l’altra banda del canal ens hi esperen uns carros tirats per cavalls i ens porten, en primer lloc, a veure el pont que uneix l’illa on es troba el poblat amb terra ferma i que els permet accedir-hi amb els carros tirats per cavalls sense necessitat d’utilitzar les barques.

Seguidament anem al poble on ja ens esperen. Ens expliquen que aquesta és una de les zones més pobres del Senegal. En aquest poble hi viuen unes 1300 persones, la ONG ha contribuït amb la construcció de l’escola que permet que els nens facin aquí els estudis primaris, per a la secundària han d’anar a Faoyé i viure-hi durant la setmana, i del centre de salut.

Veiem alguns baobabs i ens expliquen que antigament hi enterraven dins els músics ja que una vella llegenda deia que si s’enterrava un músic a terra portaria sequera, actualment aquesta pràctica ja no es fa doncs fa temps es va prohibir. També veiem l’escola i l’església, passegem pels carrers del poble i a la plaça els seus habitants toquen música, ballen i ens treuen a ballar. L’estada és molt agradable.

Tornem a l’allotjament travessant de nou el canal amb les barques, a les que ens apropen amb els carros tirats per cavalls. A la tornada gaudeixo una estona del temps lliure i aprofito per banyar-me en el canal, l’aigua al principi es nota freda però ràpidament m’hi acostumo i m’hi passo una bona estona a dins.

A mitja tarda tornem cap a Dakar.