dilluns, 31 d’agost del 2020

A quants països he estat?

La resposta curta és 36, així, clara i concisa ... llavors, com és que aquesta simple pregunta, la resposta de la qual és un número (perfecte, jo sóc de matemàtiques!), m'ha portat a escriure una entrada (i no precisament curta) al blog?

- A quants països has estat? - Aquesta pregunta me la va fer una amiga durant la ruta dels Càtars i jo no li vaig saber respondre.
- Ni idea! No els he comptat mai! Com ho podria fer? - D'entrada em va semblar una pregunta difícil de contestar.
- Doncs busques una llista dels països del món, marques els països en els quals has estat i els comptes. - És clar, així de fàcil! Però la meva pregunta feia referència a alguns dubtes que hauré de resoldre ...

Quina llista agafo?

En primer lloc, què s'entén per país? En el meu cap les paraules nació, estat i país comencen a ballar, segons quina definició agafi el número serà un o un altre, però també variarà, en qualsevol dels casos, segons on busqui la llista ... decideixo fer-ho fàcil, agafaré la llista oficial dels països reconeguts per l'ONU. Aquesta decisió exclou territoris com la República Sahrauí, Kosovo o Taiwan, entre altres, reconeguts com a país per alguns estats, però, donat que no he estat a cap d'aquests, això no afectarà el meu recompte. Així doncs parteixo d'una llista de 195 països.

Per facilitar-me la feina de marcar països i assegurar-me que no me'n deixo cap, els organitzaré per continents, però ... així ho faig senzill o m'estic complicant? Hi ha països que no sé on posar-los ja que estan a cavall entre dos continents ... he de pensar on comptaré Egipte, Turquia i Indonèsia ja que hi he estat, on els poso? Em decideixo pel continent que en conté una major superfície.

Primera qüestió resolta! Però aquí no acaben els meus dubtes ...

Quan compto un país?

Jo mai m'ho havia plantejat, quants països? D'entrada em costa pensar en els meus viatges com una llista de països en la qual vaig posant tics, més aviat per a mi és un mapa amb agulles 😊 ... que no és el mateix? No, res a veure! Només cal comparar un mapa on he pintat els països en els quals he estat ...

Mapa elaborat amb mapchart.net

... amb un mapa on he posat agulles en els llocs del món on he estat ...

Mapa elaborat amb Google maps

Jo no els veig iguals! Però, per què prefereixo posar agulles en lloc de pintar països? No puc dir que conegui cap país amb profunditat, això és impossible! El temps que dedico a viatjar és limitat, per tant sempre he d'acabar triant algunes zones i descartar-ne d'altres. Hi ha països petits, com els Països Baixos, que he pogut recórrer de forma força exhaustiva, en canvi n'hi ha de grans, com Estats Units o Argentina, que, tot i haver-hi estat més d'una vegada, en conec només algunes zones ... encara que en aquests casos hi he dedicat prou temps com per poder dir que hi he estat i comptar-los sense cap dubte ...



Sovint un viatge és un recorregut, més o menys extens, per un país, però no sempre és així. Un viatge pot ser per una zona compresa entre dos o més països degut a la proximitat i facilitat de moviment entre ells o per compartir cultura (molt sovint fronteres i cultures no van de la mà ...), en aquests viatges no arribo a conèixer la totalitat d'aquests països, però tinc clar que els he de comptar. També, a vegades, és més barat o fàcil volar a la capital d'un país veí que al propi que vull visitar i així acabo coneixent una ciutat d'un país del qual no puc dir que hi hagi viatjat ... i aquí comencen els meus dubtes, aquests els he de comptar? I he de comptar com a països visitats aquells països europeus dels quals només he estat a la capital o en una petita zona aprofitant un pont? I quan d'un país en conec només l'aeroport on faig escala, hi he estat? O només l'hauria de comptar si apareix el segell al meu passaport? Uff, quin embolic mental, no? Potser penso massa ...

El recompte

Després de donar-hi voltes he decidit que per comptar un país almenys l'he d'haver visitat durant un dia i haver-hi dormit una nit ... sembla fàcil no? La meva premissa descarta directament els països on únicament he fet escala a l'aeroport, raonable, no pensava comptar-los ... però també descarta El Vaticà! L'he visitat però no hi he dormit ... bé, faré una excepció, i el comptaré ... I què faig amb Brasil? Segons el meu passaport hi he estat, però en realitat només vaig entrar-hi per veure les cascades d'Iguazú des del costat brasiler durant un viatge pel nord d'Argentina 🤔decidit! No compto Brasil, no compleix la condició d'haver-hi dormit i, a més, no considero que l'hagi visitat ...


D'aquesta manera accepto comptar aquells països dels que només en conec la capital o una petita zona, bé sigui perquè hi he fet una petita escapada de pocs dies o perquè hi he dedicat un parell de dies quan en realitat era un trampolí per saltar a un altre país.


Però, a mesura que vaig marcant, vaig tenint més dubtes i m'adono d'altres incongruències. He recorregut, exhaustivament, un parell de territoris que no puc comptar per no ser pròpiament un país, en concret les illes Faroe, que pertanyen a Dinamarca, i Rapa Nui (Illa de Pasqua), que pertany a Xile. En ambdós casos no hi ha dubte que el país al qual pertanyen l'he de comptar doncs també l'he visitat, però, i si no fos així? Tots dos estan prou lluny i tenen una cultura pròpia prou diferent del país al qual pertanyen! També m'adono que no he estat en cap país dels que han sofert canvis recents a les seves fronteres, però, potser en un futur, hauré d'afegir algun territori que ara no és un país però que pot optar a ser-ho, així el número pot variar també segons quan faci el recompte ...


Finalment, doncs, en aquest moment, partint de la llista de països reconeguts per l'ONU, i amb la premissa d'haver-hi passat un dia i una nit (amb l'excepció d'El Vaticà), la meva llista queda així:

Àfrica (3)
Amèrica (5)
Àsia (9)
Europa (19)
Oceania (0)
Egipte
Marroc
Tunísia
Argentina
Bolívia
Estats Units
Perú
Xile
Filipines
Indonèsia
Iran
Japó
Jordània
Malàisia
Myanmar
Tailàndia
Turquia
Andorra
Bulgària
Ciutat del Vaticà
Dinamarca
Espanya
Estònia
Finlàndia
França
Hongria
Irlanda
Islàndia
Itàlia
Països Baixos
Polònia
Portugal
Regne Unit
Romania
Suècia
Suïssa
TOTAL: 36 països

Veure aquests mapes i aquesta llista només em porta a pensar que em queda mooolt per conèixer! Conec força Europa, i Àsia més del que pensava però ... i Amèrica? Sempre dic que estic enamorada de Sud Amèrica, doncs no ho sembla! Em falta tant per conèixer! I Àfrica (subsahariana) sembla que se'm segueix resistint, o potser sóc jo que m'hi resisteixo? I encara no he estat a Oceania, o sí? Sí que hi he estat, Rapa Nui està a Oceania, però no el puc comptar com a país ...  


Ara només em queda seguir viatjant per poder afegir països a aquesta llista o convèncer-me que realment tots els que hi ha, hi han de ser 😉.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada