dimarts, 18 d’agost del 2020

Massís de Teba i castell de Monsegur

Avui travessarem el massís de Teba per arribar i visitar el castell de Monsegur, el més important dels enclavaments càtars a Occitània. L'excursió comença en un camí que surt al costat de la carretera, pujant pel mig d'un espès bosc amb un ric sotabosc de falgueres, amb força pendent.

Quan ja estem arribant a dalt s'acaben els arbres i pugem per una zona de prat amb algunes roques. Aquí comencem a veure boira i, ja des de dalt de la carena, veiem com va tapant el paisatge.

Caminem un tros per la carena, sembla que per davant nostre, darrera la boira, hi ha el cim, però no ho sabria dir del cert ... El que si veiem clarament són la gran quantitat d'eguzkilores que hi ha per aquí, no els havia vist mai al natural, a la muntanya, només a algunes portes de Navarra i d'Euskadi per tal de protegir les cases de les bruixes.

Seguim caminant, comencem a baixar una mica, entre prats amb vaques i xais, persisteix la boira ... ens aturem a dinar.

Després de dinar comencem el descens, creuem una fageda preciosa per un camí amb un pendent suau i senzillet.

Sortim a una clariana i tornem a entrar al bosc, ara el pendent és més pronunciat i hi ha pedres, rellisca i és més complicat. Sortim del bosc i davant nostre veiem imponent, dalt d'un turó, el castell de Monsegur. Hem caminat uns 8'5 km amb un desnivell de 500 m.

Arribem a la carretera i a l'aparcament que dona accés al castell, ara toca pujar-hi ... hi ha escales i pedres, no és especialment complicat però els esglaons són alts i les pedres rellisquen una mica. El castell de Monsegur va ser l'enclavament càtar més important a Occitània. Quan va caure després d'un setge de 10 mesos, els vencedors van donar quinze dies als vençuts per abandonar el castell i decidir entre abjurar de la seva fe o la foguera, uns dos-cents van ser cremats en un prat que hi ha als peus del castell.

El castell conserva poc més que les quatre parets però és veuen perfectament els forats on hi havia hagut les bigues i les escales, que ens donen una idea de com havia estat aquesta fortalesa. Les vistes a les muntanyes del voltant valen molt la pena.

Abans de pujar al bus per tornar, anem al poble de Monsegur i fem una visita ràpida. És un poble petit però té encant i, sobretot, un bar on prendre un merescut refresc després de la caminada.