diumenge, 11 de desembre del 2022

Darreres hores a Gàmbia i tornada

Després d'esmorzar, abans de seguir el trajecte cap a Banjul, visitem el museu de l'esclavitud. Havíem d'anar-hi ahir però amb la punxada ens vam endarrerir i no vam tenir temps. En el museu s'expliquen les diferents fases que complien els esclaus des de la captura, el transport en vaixell en el qual anaven com sardines, fins l'arribada a un altre continent. Es mostra les cadenes que duien, registres de l'època i reproduccions de cartells i diaris anunciant-ne la venta. Una part molt lamentable de la història de la humanitat que cal conèixer.

Una hora més tard arribem a Barra, aquí agafarem el ferri que creua el riu Gàmbia fins a Banjul. En aquest punt, quasi a la desembocadura, el riu té una amplada de 5 km que el ferri recorre en poc més de mitja hora. Arribem a la zona d'espera del ferri i passem amb el bus. Decideixo baixar i pujar al ferri a peu, encara està tot molt tranquil ja que primer entren els vehicles i després la gent que va a peu, de moment la gent que ha passat ho ha fet en algun vehicle. Mentre estem esperant que arribi el ferri, anem veient cotxes carregats fins dalt i gent, homes que arrosseguen carros, dones amb el nen a l'esquena i equilibris impossibles amb un meló al cap o fins a 4 cubells, tot molt acolorit. Arriba un ferri, veiem la gent que en surt, els vehicles comencen a entrar i nosaltres també.

En el vaixell hi ha molt pocs seients amb ombra i són els més cobejats, a mi m'és igual, jo només vull un bon lloc que em permeti veure tot el tràfec que caracteritza aquest ferri. Quan ja no hi caben més vehicles donen pas a la gent, és impressionant veure com entren al ferri. No sé quina és la capacitat del ferri però segur que és menor del que s'omple realment. Veiem un altre ferri que arriba i ha d'esperar que el nostre surti per poder descarregar. Als marges del riu hi ha moltes barques, el guia m'explica que són més ràpides que el ferri i que ara les utilitzen per al transport d'animals, per la qual cosa en el ferri no se'n veuen.

El ferri es comença a moure, lentament. El trajecte és agradable. Quan arribem a Banjul hem de baixar per pujar al bus abans de desembarcar, això no em permet veure com la gent surt del ferri, però segur que és igual d'espectacular que l'entrada.

Tornem a ser a Banjul, on vam començar el viatge. Avui anem a fer una passejada per la Reserva de la Natura d'Abuko, un parc nacional al sud de Serrekunda. En aquest parc, amb abundant vegetació autòctona, podem veure grans termiters. No hi ha molts animals, tret d'alguns primats, els cocodrils que hi ha en una bassa al mig del parc i alguns ocells. No és massa interessant però una caminada per estirar les cames sempre va bé.

Anem a dinar en un restaurant al costat d'una d'aquestes platges paradisíaques que té Gàmbia. Poso els peus a l'aigua i faig algunes fotos. A les palmeres hi ha tot ple de nius de teixidors, ja n'ha vist alguns durant aquest viatge però aquestes estructures socials no deixen de meravellar-me.

Són les últimes hores a Gàmbia ... aprofitem per fer les últimes compres i anem a sopar en un local al costat del primer allotjament, a uns 20 minuts de l'aeroport. Fan música en directe però no en podem gaudir massa estona doncs, quan comencen, és hora de marxar. Arribem a l'aeroport, diminut, i esperem l'hora d'embarcar. Els dos vols, Banjul-Casablanca-Barcelona, passen força ràpid, dormo quasi tot el viatge.

I ara sí, puc afegir Gàmbia a la llista de països en els que he estat!

En un any he pogut afegir tres països de l'Àfrica subsahariana, un continent, fins fa poc, desconegut per a mi. Aquest viatge ha servit per confirmar la meva sospita que les distància que em separa d'Àfrica és molt més que física, la distància cultural és tant gran i té una diversitat tant desmesurada que crec que mai la podré arribar a descobrir totalment, ni vivint-hi el que em queda de vida deixaria de sorprendre'm, fascinar-me ni de sentir-m'hi com una estranya.