divendres, 16 de juliol del 2021

Acatenango

Al voltant d'Antigua hi ha uns quants volcans, probablement el més fotografiat sigui el Volcà d'Aigua, ja que és el que es veu darrera del famós arc groc. Aquest volcà s'anomena així degut a què en el seu con hi havia un llac que amb una tempesta es va desbordar i va inundar la vall. També hi ha el Pacaya i l'Acatenango, actualment inactius, el segon de quasi 4000 msnm, i, darrera seu, el Volcà de Foc, anomenat així perquè constantment explota fent grans fumaroles i creant petits rius de lava. Des del mirador de la Nariz del Indio ja vam veure unes quantes fumaroles, avui pujarem a l'Acatenango per tal de veure'l de més a prop.

Ens recullen amb una van i anem fins al poble de La Soledad, a 2600 msnm, des d'on es fa l'ascensió. Són 1000 metres de desnivell amb forts pendents, jo decideixo fer la pujada a cavall. La meva euga s'anomena Selena i el noi que la guia és en Mercedes. Comencem pujant un fort pendent per un camí ample però força irregular degut a les pluges dels últims dies.

Al cap d'una estona el camí s'estreny i és complicat pels cavalls, aquí caminem entre camps de blat de moro. Arribem a l'entrada del parc de l'Acatenango i tornem a pujar als cavalls.

El camí discorre en una selva nuvolosa humida. La pujada és molt agradable i es veu una densa vegetació a banda i banda d'un camí que de tant en tant es bifurca. Més endavant la vegetació és va esclarint i dona lloc a un bosc de pins en el qual es veuen força arbres morts, segons ens expliquen degut a incendis i també a una plaga.

El camí és torna planer i decideixo caminar fins arribar al campament. Al caminar es nota l'alçada a la que ens trobem. Hem tardat quasi quatre hores a arribar. Estem a 3600 msnm davant mateix del cràter del Volcà de Foc, les vistes cap al volcà i també cap a la vall on està Antigua i al Volcà d'Aigua són impressionants!

Fa vent, comencen a venir núvols i es va tapant. Al cap d'una estona estem completament envoltats de boira, no es veu absolutament res però de tant en tant se senten les explosions del volcà. Un guia ens diu que hi ha un núvol lenticular, d'aquests que es posen al cim de les muntanyes, i que en dues o tres hores marxarà. Poc a poc es va destapant, comencem a veure el cràter del Volcà de Foc i algunes fumaroles.

Es va fent fosc i juntament amb les fumaroles veiem la lava que expulsa el volcà. L'espectacle és impressionant, veiem algunes explosions fortes que van acompanyades de petits rius de lava que baixen pel volcà.

Fa vent i fred, la temperatura ha baixat molt. Anem a dormir i ens llevem prou aviat per veure algunes explosions més i la sortida del sol darrera el Volcà d'Aigua.

Després d'esmorzar recollim i comencen el descens. La baixada la faig a peu. Alguna trams són complicats pel fort pendent i perquè rellisca força però el paisatge és espectacular. Tardem unes tres hores a baixar.

Tornem a Antigua on, després d'una bona dutxa, passem una tarda de relax.