dilluns, 26 de juliol del 2021

Holbox

Per anar a Holbox, una petita illa al nord de la Península de Yucatán, en el Golf de Mèxic, hem d'anar fins a Chiquilá i allà agafar un ferri que ens hi porti. Ens llevem aviat, el trajecte de Bacalar a Chiquilá és llarg, tardem unes 6 hores a arribar-hi. En el port ens ofereixen una llanxa privada al mateix preu que el ferri i optem per aquesta opció, sortim de seguida i tardem uns 20 minuts fins a l'illa. Quan hi arribem em sorprèn veure una fila de carros de golf convertits en taxis. L'explicació és senzilla, en aquesta illa amb carrers de sorra blanca, no està permesa la circulació d'altres tipus de vehicles, per això els carros de golf són el transport privat dels habitants de l'illa, els taxis i els cotxes de lloguer. Ens repartim en dos taxis, cada un pot portar fins a tres persones, una al davant i dos al darrere, més el conductor, i anem a l'allotjament.

Després de situar-nos i deixar les coses anem a buscar un lloc per dinar. El poble, a primera vista, em sembla força deixat, i no només pels huracans que en alguns moments han afectat l'illa, i sense massa encant. Ens dirigim a la platja i veiem que hi ha molta gent, no sé si serà perquè és diumenge o perquè hi ha molt turisme. La primera impressió no és massa bona.

Volem anar a la platja de Punta Cocos, s'hi pot arribar a peu tot resseguint la costa, la passejada és molt agradable i, poc a poc, a mesura que ens anem allunyant del poble, van disminuint els complexos turístics i les edificacions, l'illa va guanyant encant.

A la platja de Punta Cocos hi ha un xiringuito amb tumbones que es poden llogar. Ens banyem a les càlides i poc profundes aigües del Golf de Mèxic, descansem a la tumbona, prenem un refresc i seguim passejant per la platja fins a una entrada de mar en una zona amb encant.

Tornem cap a Punta Cocos i gaudim d'una impressionant posta de sol. Després de la posta de sol comencen a arribar tours per veure la bioluminescència, es tracta d'un efecte de llum produït per microorganismes que hi ha a l'aigua i que amb el moviment emeten espurnes de llum degut a les reaccions químiques del seu cos. Aquest efecte es pot veure quan no hi ha llum ni del sol ni de la lluna, avui la lluna comença a minvar però sortirà aviat. Mentre esperem que es faci fosc del tot veiem com comencen a brillar els estels, és magnífic, aquí no hi ha contaminació lumínica. Ens posem a l'aigua i la comencem a moure amb els peus, al principi no passa res però al cap d'una estona es veuen espurnes de llum que es generen amb el moviment i se n'allunyen. Increïble! Encara que no té res a veure amb les fotos que es poden trobar per internet, suposo que això només s'aconsegueix amb exposicions llargues o potser en zones on hi ha més d'aquests microorganismes. Volem tornar al centre amb taxi però és impossible, tots els que hi ha aparcats estan esperant als turistes dels tours, així que tornem a peu.

Punta Mosquitos, a l'altre extrem de l'illa, és una zona protegida on sovint s'hi poden veure flamencs. Volem anar-hi però només es pot anar fins a Playa Mosquitos i, des d'aquí, seguir per la llengua de sorra que hi ha dins el mar. Ens costa molt trobar taxis per anar-hi però al final ens hi porten, pactem amb la conductora d'un que ens vindrà a buscar per tornar cap al centre al migdia. Arribem a la platja, és un espai molt petit, per un costat no es pot passar perquè està protegit i per l'altre hi ha hotels que tenen la platja tancada, a més hi ha sargàs. Entrem a l'aigua i anem fins la llengua de sorra, però hi ha marea alta i, encara que s'hi pot caminar, és difícil ... Ens banyem una estona però decidim tornar al centre per dinar abans del que havíem previst.

A la tarda hem contractat el tour de les 3 illes. Ens trobem amb la llanxa i, en primer lloc, ens porta a Yalahau, una illa amb un cenote d'aigües blaves, el Ojo de Agua, antiga font d'aigua de Holbox i important port dels comerciants maies. Ens banyem a les aigües fresques i cristal·lines i pugem a un mirador que ens permet veure l'illa, més gran del que semblava, i descobrir els tres tipus de vegetació que hi conviuen: manglar, selva i sabana.

La següent parada és la diminuta Illa de la Passió, a la qual es pot donar la volta en cinc minuts i pujar al mirador per veure-la des de dalt.

La tercera illa la substituïm per Punta Mosquitos, amb la llanxa ens acosten al final de la llengua de sorra i divisem alguns flamencs, tot i que estan lluny i no n'hi ha gaires. Ara hi ha marea baixa i podem passejar per la llengua de sorra i banyar-nos. Des d'aquí es veu més interessant que des de Playa Mosquitos.

Per acabar el dia, i la nostra estada a Holbox, passegem pel poble i les seves botigues, veiem la posta de sol i sopem al costat de la platja.