dimecres, 28 de juliol del 2021

Cenote Saamal i Chichén Itzá

Avui anem a Chichén Itzá, hem estat mirant transports i preus per anar-hi i, al final, ens hem decidit per un tour ja que és l'opció més factible i barata. Pugem en un bus enorme amb molta gent, no és la millor manera de fer les visites però és el que hi ha. La primera parada és en el Cenote Saamal, un cenote obert a prop de Valladolid. Ens canviem, ens posem les armilles, que són obligatòries, i baixem al cenote per una escala de fusta. M'encanta! És impressionant! Ens estem banyant en unes aigües netes i fresques en un pou entre altes parets que el tanquen, i una cascada i lianes que cauen del sostre. Vist des de dalt es veu clarament que és un forat al terra.

Després de refrescar-nos anem a dinar a un complex amb botigues i un menjador enorme, on hi cap molta gent, amb bufet lliure. Finalment arribem a Chichén Itzá, el nostre objectiu. El guia ens explica que es fan torns d'entrada perquè l'aforament està limitat a 3000 persones, com? És cert, són les ruïnes maies més visitades! Comencem la visita per la piràmide Kukulcán, situada en el centre d'una gran esplanada que fa mil anys va ser el centre polític, religiós i cultural de l'imperi maia. Perfectament alineada, els dies dels equinoccis a la tarda, les plataformes de la piràmide projecten l'ombra sobre l'escalinata que té els caps de serp a la seva base i així es veu el cos del déu Quetzalcóatl, la serp emplomallada.

Seguidament ens dirigim al camp del joc de pilota, el més gran i millor conservat de tots els que hi ha a Mesomèrica, té 120 metres de llarg i 30 d'ample i conserva els dos anells per on havia de passar la bola. No se saben amb exactitud les regles d'aquest joc, però sí que tenia una importància ritual per a la societat maia i que el capità de l'equip vencedor tenia l'honor de ser sacrificat mentre que el perdedor havia de viure amb el deshonor d'haver estat vençut. En un extrem hi ha el temple del jaguar, des d'aquí hi ha una acústica que fa que qualsevol so es pugui sentir des de tot el camp.

Finalment veiem el Temple dels Guerrers, un impressionant temple envoltat d'un gran grup de columnes. Aquest temple, d'època maia post clàssica, es va construir l'any 1200 dC.

Deixem enrere Chichén Itzá i, de tornada a Tulum, fem una breu parada de vint minuts a la plaça central de Valladolid per estirar les cames.